Maratonul care pune Bucureștiul pe harta lumii

Maratonul București a devenit cel mai mare eveniment sportiv de masă organizat în România, cu 17.000 de alergători care au luat startul la ediția organizată anul trecut.

Interviu cu Mădălina Ciobanu, Project Manager al Asociației Bucharest Running Club, organizatoarea evenimentului.

Foto: Mihai Benea

Anul trecut a fost organizată cea de a zecea ediție a Maratonului București. Care au fost noutățile acestei ediții?
În 2017 am sărbătorit 10 ani de când Bucharest RUNNING CLUB promovează stilul de viață activ sub orice formă – amator și de elită, dezvoltarea turismului sportiv, precum și susținerea voluntariatului în sport. 2017 a fost o ediție specială pentru noi întrucât am împlinit 10 ani de când alergăm 42 de kilometri în București. Sunt multe elemente pe care le-am adus ca noutate la această ediție aniversară, atât prin prisma aplicării la Federația Internațională de Atletism pentru a fi clasificați Bronze Label, dar și prin prisma aniversării în sine. Spicuim doar câteva: actualizarea și alinierea regulamentului la standardele competițiilor similare Bronze Label din Europa; traseu extins și atractiv – cu sprijinul autorităților locale, traseul Maratonului București a fost extins la 36 km; străzi și sensuri de circulație închise traficului rutier, un traseu care străbate orașul până în zona de nord, până la Piața Victoriei și Arcul de Triumf, oferind participanților bucuria (re)descoperirii zonelor emblematice din București; curse consecutive și în zile diferite, măsură luată pentru fluidizarea traficului și confortul alergării; introducerea Comisiei de Contestații; premiile în bani și/sau produse, servicii plătite/oferite în maxim 8 săptămâni de la finalizarea evenimentului, timp în care trebuie soluționate eventualele contestații și făcute verificările necesare.

Cum a evoluat Maratonul București de-a lungul timpului?
Maratonul București a crescut organic, cu fiecare ediție. Dacă în 2008 participau 2000 de alergători, anul acesta au participat aproape 17.000 de alergători. Deoarece este un sport foarte accesibil și la îndemâna oricui, alergarea a devenit cel mai practicat sport din România. Este unul dintre puţinele sporturi pe care le poţi practica oricând, oriunde, la orice vârstă. La Maratonul București participă alergători de la 6 ani, la peste 80 de ani.
Maratonul București este unicul eveniment de acest gen din București care reunește sportul de masă, performanța, spiritul civic, caritate, voluntariatul și divertismentul.

Cine sunt cei care participă la maraton și care este motivația lor?
La start sunt oameni din toate mediile sociale, dar toți sunt egali prin îmbrăcarea tricoului competiției, cu același scop și acest fapt creează clipe frumoase de entuziasm, de frumusețe umană. Suntem mândri de comunitatea de alergători pe care am dezvoltat-o, ne bucură că entuziasmul lor pentru evenimentele noastre crește de la an la an, prin alinierea la start a alergătorilor de toate vârstele – fie că sunt amatori, de elită, copii sau chiar bebeluși. După 10 ani, avem multe comunități și grupuri de alergare, precum și cele din companii. Am întâlnit oameni frumoși cărora alergarea le-a schimbat viața – unii dintre ei erau supraponderali și astăzi aleargă câte 3-4 maratoane pe an. Alergătorii pe care i-am cunoscut până acum au spirit de echipă, sunt fair-play, sunt oameni dedicați sportului.

Care este rațiunea care stă la baza organizarii unui maraton de o asemenea amploare?
Intenția, atunci când a fost înființată Bucharest RUNNING CLUB – asociația care organizează Maratonul București, a fost de a poziționa Bucureștiul pe harta capitalelor lumii care au evenimente marcante de alergare. Prima ediție a Maratonului București a avut loc în 2008, cu aproximativ 2000 de alergători, în contextul scăderii performanțelor atleților români la campionatele de atletism, al interesului redus pentru practicarea orelor de sport în școală, lipsa unor facilități specifice sau cea a unui sistem de stimulare a practicării și selecției viitorilor performeri pentru atletism.
O componentă importantă a unui asemenea eveniment o reprezintă atragerea de finanțare pentru ONG-uri (creșterea numărului de ONG-uri de la 1 în 2008, la 20 în 2017); Maratonul București este evenimentul care atrage cei mai mulți bani într-o singură zi, respectiv peste 100.000 de euro strânși în 2015 pentru proiectele comunitare, sociale, educaționale, ecologice;
Dezvoltarea performanței – recorduri de traseu pentru maraton și semimaraton înregistrate de sportivii de elită și prin prezența alergătorilor din Kenia și Etiopia, precum și lansarea platformei de voluntariat în sport în scopul dezvoltării mișcării de voluntariat sportiv în Romania cu peste 1.000 de persoane înscrise pe an (www.voluntarinsport.ro), reprezintă alte motive care stau la temelia unei astfel de competiții.

Care este importanța unui astfel de maraton pentru un oraș?
În 2008, Bucureștiul era singura capitală din Uniunea Europeană fără un maraton stradal. Pentru bucureșteni, am reușit să punem orașul pe harta capitalelor lumii care găzduiesc astfel de evenimente – sărbători ale orașelor. În ultimii 10 ani am contribuit la dezvoltarea turismului sportiv – capitala fiind vizitată de peste 3.500 de străini, unii dintre aceștia venind pentru prima oară în România. Anul acesta, prin aplicarea pentru o clasificare internațională pentru Maratonul București – aceea de Bronze Label, venim să consolidăm strategia și poziționarea evenimentului, dar și a capitalei București în lume: un eveniment la standarde înalte într-o capitală europeană modernă și primitoare.
Maratonul înseamnă și un mod de a cunoaște altfel orașul – nu ai în fiecare zi ocazia de a alerga kilometri întregi din centrul Bucureştiului pe străzi înţesate, de obicei, de maşini. Fără claxoane şi motoare, oraşul arată incredibil!

Foto: Mihai Benea

Ce resurse sunt implicate în organizarea Maratonului București?
Evenimentul a necesitat munca a peste 700 de persoane care au lucrat la Sport Expo atât între 13 şi 15 octombrie, pe traseul competiției, cât și în perioada premergătoare evenimentului. Majoritatea au fost voluntari care s-au înscris pe platforma www.voluntarinsport.ro a BRC, alături de arbitri și antrenori ai Federaţiei Române de Atletism. Au contribuit de asemenea la organizare peste 200 de angajaţi din instituţii şi administraţie publică: Jandarmeria, Poliţia Comunitară, Poliţia Rutieră, Administraţia Străzilor, Direcţia Învăţământ din cadrul Primăriei Capitalei, ISU, Ministerul de Interne, SMURD.
Iată câteva cifre care pot defini amploarea acestui eveniment: 28.000 de vizitatori în Sport Expo, aproape 25.000 susținători în public, 700 de voluntari, 500 de membri ai forțelor de ordine, personal medical, arbitri; 20 de puncte de hidratare și 5 de divertisment, 5 tone de fructe, 38.500 de litri de apă, 3.000 litri de suc de fructe, 5.000 de litri de apă energizantă.

Ce alte acțiuni mai organizați pe parcursul anului?
Calendarul de evenimente din acest an cuprinde cea de-a 3-a ediție a UNIQA Asigurări 10K & Family Run din data de 1 aprilie, ediția a 7-a a Volkswagen Bucharest HALF MARATHON din 12-13 mai, precum și cea de-a 11-a ediție a Raiffeisen Bank Bucharest MARATHON din 13-14 octombrie. Toate competițiile Bucharest RUNNING CLUB sunt acreditate și înscrise în calendarul internațional al AIMS (Asociația Internațională a Maratoanelor și Semimaratoanelor) și IAAF.

Cât de important este pentru un asemenea eveniment să fie susținut de parteneri puternici?
Organizarea unei astfel de competiții de alergare stradală de un asemenea impact presupune atât o implementare atentă, cât și un efort susținut din partea partenerilor și sponsorilor, fără de a căror susținere aceste evenimente nu ar putea avea loc. În acest sens facem referire la Grupul City Grill care ne-a sprijinit în tot acest timp și care a fost un partener stabil al Maratonului București. Grupul City Grill este un exemplu al partenerilor care comunică prin valorile sportului, a încorporat în strategia de CSR a grupului programe de sport, well being pentru angajati și pentru comunitate.

Ce mesaj aveți pentru cititorii blogului nostru?
Este dificil să ieși din zona ta de confort. Rolul unui om, ca părinte, fiu/fiică, prieten este să fie de ajutor celorlalți, să-și desfășoare cu profesionalism slujba pe care o are; toate acestea se pot face atunci când ești sănătos, acest lucru obținându-se prin sport. Recomandarea noastră este să încerce seara după birou să alerge sau să se plimbe, ori să urce scările pentru 30 de minute.

No Comments Yet

Lasa un comentariu

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

three × 1 =